Östergötland i mitt hjärta

Haha jag satt och hade hårfärg i håret är, helt död och orkar därför inte göra något denna fredag kväll. Anyhow ringer telefonen, det är då min kompis som säger att det är fest i oppeby och att jag ska komma dit. Människan vägrar lyssna när jag säger att jag inte orkar komma och pratar på om att jag ska komma dit. Jag säger nej upprepade gånger men han lyssnar inte.

Helt plötsligt säger han, men du du ska få prata med min kompis, han är från linköping! Han överlämnar därefter telefonen till den här linköpingskillen, som pratar riktigt bred östgötska. Jag känner väl igen dialekten då jag har släkt i norrköping, och under samtalets gång känner jag att min dialekt förändras en aning, eller ja, en aning var vad jag trodde.

När min riktiga vän sedan kommer tillbaka för o hämta sin telefon undrar han förvånat vem han pratar med. Han kände inte ens igen min röst och trodde, fick jag senare veta, att killen ringt upp nån han kände från linköping.
Jag trodde faktiskt inte, fram till idag, att jag kunde prata någon dialekt särskilt väl, men nu visa det sig att jag verkligen kan, min dialekt är östgötska! Weii, jag kan prata grötigt om nån pratar grötigt med mig tillbaka, woho!

Btw kommer det kanske komma lite fina filmer och bilder ala Barcelona senare, håller på o lägga in dom på datorn nu, så nu ska jag ha kul i några timmar

B

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0